بهترین سوره برای اموات

بهترین سوره برای اموات

برای شادی روح اموات چه سوره هایی بخوانیم؟

طبق روایات دینی هنگامی که شخصی فوت می‌کند، تلاوت قرآن کریم و خواندن یک‌سری دعاهای خاص موجب آرامش بخشیدن به روح او می‌شود‌. به طور کلی قرائت تمام سوره‌های قرآن برای درگذشتگان ثواب دارد و موجبات آرامش متوفی را در عالم برزخ فراهم می‌آورد. اما در این بین به تلاوت برخی از سوره‌ها به دلیل ثواب بیشتر، تاکید بسیار زیادی شده است.

به همین دلیل در ادامه نوشتار چند نمونه بهترین سوره برای اموات و ثواب آن‌ها را بیان خواهیم کرد. لینک دانلود فایل صوتی هر یک از سوره‌ها نیز در ادامه قرار داده شده تا بتوانید از آن‌ها در مجالس خود استفاده نمایید.

سوره های حمد و توحید به همراه هم (فاتحه)

از جمله سوره‌هایی که اغلب بزرگان دین به خواندن آن سفارش کرده‌اند، قرائت سوره حمد و توحید است. در روایات آمده که خواندن سوره توحید معادل یک سوم کل قرآن بوده و ثواب بسیاری را نصیب روح اموات می‌کند. سوره حمد نیز آثار و فضائل بسیاری دارد تا جایی‌که پیامبر اسلام فرموده‌اند: فضیلت تلاوت سوره حمد همچون فضیلت حاملان عرش است، یعنی هر فردی که آن را بخواند، ثوابی معادل ثواب حاملان عرش برای وی در نظر گرفته می‌شود.

دانلود سوره حمد برای شادی روح اموات:

فضیلت سوره الرحمن

از جمله بهترین سوره برای اموات که خواندن آن ثواب زیادی به دنبال دارد، الرحمن است. در حدیثی از امام صادق در مورد فضیلت سوره الرحمن نقل شده: کسی که پس از تلاوت سوره الرحمن از دنیا برود، اجر شهید دارد. همچنین امام کاظم به نقل از پیامبر فرموده‌اند که: هر چیزی در دنیا عروسی دارد، عروس قرآن کریم نیز سوره الرحمن است.

دانلود سوره الرحمن:

فضیلت خواندن سوره توحید

در رابطه با فضیلت خواندن سوره توحید برای اموات نیز روایات گوناگونی وجود دارد، مانند این روایت از پیامبر: هرکس سوره توحید را یازده بار در قبرستان تلاوت کرده و ثواب آن را به درگذشتگان هدیه کند، به تعداد اموات به او پاداش عطا می‌شود.

دانلود سوره توحید برای هدیه به اموات:

سوره یس

خواندن سوره یس جهت هدیه به روح رفتگان به خاطر احادیثی که در این رابطه وجود دارد، در بین مسلمانان بسیار رایج است.‌ برای مثال از پیامبر اکرم نقل شده که: برای هر چیزی قلبی وجود دارد و قلب قرآن نیز سوره‌ یس است. در روایت دیگری از ایشان آمده که: هر شخصی که سوره یس را تلاوت نماید، مانند آن است که ده مرتبه کل قرآن را ختم کرده باشد.

دانلود سوره یس برای اموات:

سوره قدر

از جمله بهترین سوره برای اموات می‌توان قدر را نام برد که خواندن آن به‌ ویژه بر سر مزار رفتگان توصیه شده است. امام رضا در این رابطه فرموده‌اند: کسی که بر سر قبر مومنی ظاهر شود و هفت بار سوره قدر را بخواند، خداوند از گناهان او و صاحب قبر می‌گذرد. در حدیثی از رسول خدا در این باره آمده است: کسی که سوره قدر را تلاوت کند، به او ثواب شخصی که ماه مبارک رمضان را روزه گرفته و تمام شب قدر را به شب زنده‌داری پرداخته، عطا می‌شود.

دانلود صوت سوره قدر :

ثواب سوره صافات برای اموات

بزرگان دین اسلام به خواندن سوره صافات برای درگذشتگان بسیار سفارش کرده‌اند. رسول اکرم در مورد ثواب این سوره فرموده‌اند: کسی که سوره صافات را قرائت نماید، خداوند به اندازه تعداد تمام جن‌ها و شیاطین به وی ده حسنه عطا می‌کند. شیاطین را از قاری دور می‌سازد و دو فرشته حافظ او در روز محشر گواهی می‌دهند که به پیامبران ایمان دارد.

دانلود سوره صافات با صدای استاد عبدالباسط:

برکات و اثرات سوره ملک (تبارک)

ملک نیز از جمله بهترین سوره برای اموات شناخته می‌شود، به طوری‌که احادیث زیادی از معصومین در مورد فضیلت آن وجود دارد. امام صادق درباره سوره تبارک نقل کرده‌اند که: اگر سوره ملک بر سر مزار میت قرائت گردد، عذاب قبر از وی برداشته می‌شود. حدیثی نیز از پیغمبر اسلام به این مضمون روایت شده: کسی که سوره ملک را بخواند، باعث نجات او از عذاب قبر می‌شود و ثوابی معادل فردی که تمام شب قدر را احیا کرده، نصیب خود می‌کند.

دانلود صوت سوره ملک برای سر قبر:

فضیلت تلاوت سوره واقعه برای رفتگان

خواندن سوره واقعه علاوه‌بر این‌که باعث بخشش گناهان و وسعت روزی می‌شود؛ ثواب زیادی را نیز به روح رفتگان می‌رساند. در حدیثی از امام صادق آمده: سوره واقعه منافع زیادی دارد که غیر قابل شمارش است. این سوره اگر برای میت خوانده شود، خداوند او را می‌آمرزد و در صورتی‌که برای فرد محتضر تلاوت گردد، مرگ و خارج شدن روح از بدن را آسان می‌سازد.

دانلود صوت سوره واقعه:

پک پذیرایی ترحیم

سوره جمعه

در‌جمع بهترین سوره برای اموات نباید از سوره جمعه غافل شد. امام صادق در مورد فضائل این سوره نقل کرده‌اند: کسی که سوره جمعه را در شب جمعه تلاوت نماید، به‌عنوان كفاره گناهان بین دو جمعه او در نظر گرفته می‌شود. هر شخصی که در زمینه خواندن سوره جمعه مداومت داشته باشد، پاداش بزرگی دریافت می‌کند.

دانلود صوت سوره جمعه با صدای استاد عبدالباسط:

سوره احزاب

پیامبر و‌ چهارده‌ معصوم نسبت به خواندن سوره احزاب برای درگذشتگان بسیار سفارش نموده‌اند که در اینجا به دو حدیث معروف اشاره می‌کنیم. به نقل از رسول اکرم‌ آمده: شخصی که سوره احزاب را قرائت نماید و به اعضای خانواده خود آموزش دهد، از عذاب قبر ایمن می‌ماند. امام صادق نیز در این رابطه فرموده‌اند: هر فردی که سوره احزاب را بسیار زیاد بخواند، در روز قیامت در جوار پیغمبر و خاندان او حاضر می‌شود.

دانلود صوت سوره احزاب:

سوره نور

سوره نور را هم می‌توان جزء بهترین سوره برای اموات به شمار آورد؛ زیرا احادیث زیادی درباره فضیلت این سوره ذکر شده است. امام صادق فرموده‌اند: هنگامی‌که به زیارت اهل قبور می‌روید، سوره نور را برای آرامش بخشیدن به آن‌ها و دور شدن‌شان از عذاب بخوانید. همچنین پیامبر اکرم نیز نقل کرده‌اند: کسی که سوره نور را تلاوت نماید، به تعداد همه مؤمنان در زمان‌های گذشته و آینده به وی ده حسنه عطا می‌شود.

دانلود صوت سوره نور برای شادی روح اموات:

فضیلت سوره ناس و فلق (معوذتین)

سوره ناس و سوره فلق که به خواندن آن‌ها برای اموات بسیار توصیه شده است، تحت عنوان معوذتین در بین مردم شناخته می‌شوند. پیامبر گرامی درباره این دو سوره می‌فرمایند: سوره ناس و فلق منزلت زیادی دارند و هیچ سوره‌ای در قرآن به پای این دو نمی‌رسند.

دانلود صوت سوره ناس و فلق:

فضیلت خواندن آیت الکرسی برای اموات

آیت‌الکرسی آیات ۲۵۵ تا ۲۵۷ سوره بقره را شامل می‌شود که اثرات زیاد و ثواب فراوانی برای آن ذکر شده است، لذا این سه آیه را می‌توانید جهت شادی روح اموات خود بخوانید. پیامبر اسلام در این رابطه فرموده‌اند: آیت‌الکرسی جزء برترین آیه‌های قرآن است و تمام خیرات دنیا و آخرت را دربردارد.

همچنین در حدیثی دیگر از ایشان آمده: کسی که آیت‌الکرسی را تلاوت نماید و ثواب آن را به اموات هدیه دهد، خداوند فضیلت آیات را برای اموات مومنین در نظر می‌گیرد و به شخصی که آن را خوانده مقام هفتاد پیامبر را عطا می‌کند.

دانلود صوت آیت الکرسی با صدای استاد عبدالباسط:

ثواب خواندن سوره دخان

دخان نیز جزء بهترین سوره برای اموات شناخته می‌شود؛ زیرا یکی از فضائل آن آمرزش گناهان است. تلاوت این سوره نه تنها برای آرامش روح رفتگان مفید واقع می‌شود، برای خود قاری نیز برکات بسیاری را به دنبال دارد. تا جایی‌که پیامبر در این باره فرموده‌اند: هر کس که سوره دخان را شب جمعه تلاوت نماید، شب را در حالی به صبح می‌رساند که آمرزیده شده است.

دانلود صوت سوره دخان برای شادی روح اموات:

سوره الشمس برای اموات

خواص سوره الشمس برای اموات بی‌شمار است، حدیثی از امام صادق با این مضمون روایت شده: هر فردی که سوره الشمس را بخواند، در روز محشر همه اعضای بدنش به سود او شهادت می‌دهند. سپس خداوند بزرگ می‌فرماید گواهی شما را درباره بنده‌ام می‌پذیرم، او را تا جنت همراهی نمایید تا هر آنچه را که مایل است انتخاب کند، نعمت‌های بهشت گوارای او باشد.

دانلود صوت سوره الشمس با صدای استاد عبدالباسط:

بهترین سوره برای اموات در شب جمعه

طبق سفارش معصومین تلاوت قرآن در بعضی ایام مانند شب جمعه و روزهای ماه رمضان ثواب زیادی دارد. معمولا برای شب جمعه خواندن سوره‌های یس، جمعه، اسراء، واقعه و همچنین کهف توصیه شده است. علاوه‌بر این موارد سفارشات متعددی هم مبنی بر قرائت سوره حمد و توحید وجود دارد.

بهترین دعا برای سر قبر

دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه به‌عنوان بهترین دعا برای اموات به شمار می‌رود که معمولا برای سر قبر خوانده می‌شود. در ضمن روایات فراوانی مبنی بر خواندن آیت‌الکرسی، حمد، توحید و قدر برای سر قبر ذکر شده است.

برای میت تازه فوت شده نیز دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه توصیه شده که ثواب آن به خصوص برای پدر و مادر فوت شده بسیار زیاد است. همچنین خواندن سوره قدر، آیت‌الکرسی و استغفار نیز باعث آرامش روح میت تازه درگذشته می‌شود.

بهترین ذکر برای اموات نیز مواردی مثل ذکر استغفار، صلوات و فاتحه هستند که مهم‌ترین فضیلت آن‌ها آرامش روح درگذشتگان و کاهش عذاب آن‌ها است. علاوه‌برآن جابر جعفی به نقل از امام باقر روایت کرده: به اموات خود ذکر لا إله إلّا اللّه را تلقین کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *