بهترین خیرات برای اموات

بهترین خیرات برای اموات

یکی از رسومات پسندیده ایرانیان این است که پس از مرگ عزیزان خود در روزهای پنجشنبه بر سر مزار آن‌ها حاضر می‌شوند تا با شستن سنگ ‌قبر، دادن خیرات، ذکر فاتحه، قرائت قرآن یا آوردن چند شاخه گل به آن‌ها نشان دهند که فراموش‌شان نکرده‌اند. انجام خیرات برای اموات نه تنها موجب تسلی خانواده داغ‌دار می‌شود، بلکه طبق روایات به درگذشتگان نیز آرامش هدیه می‌کند.

بهترین خیرات برای اموات از نظر قرآن

بزرگان دین اسلام همواره بر این موضوع تاکید کرده‌اند که بازماندگان در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته برای درگذشتگان خود خیرات کنند. معمولا زمانی که صحبت از خیرات برای اموات به میان می‌آید، افراد ناخودآگاه به یاد اغذیه می‌افتند.

در حالی‌که از نظر قرآن‌ و ‌طبق روایات دینی بهترین خیرات برای اموات مواردی نظیر خواندن نماز، تلاوت قرآن، گرفتن روزه، صدقه و دعا برای آنان است. بنابراین توصیه می‌شود که بازماندگان در طول هفته با قرائت یک سوره از قرآن یا خواندن دو رکعت نماز و... روح متوفی را شاد نمایند.

رَبَّنَا اغْفِرْلِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ؛ پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مومنان را، در آن روز که حساب برپا می شود، بیامرز. (سوره ابراهیم، آیه ۴۱)

نظر آیت الله بهجت

خواندن فاتحه و قرائت قرآن برای درگذشتگان از جمله سفارشات آیت الله بهجت بوده است. ایشان همواره می‌فرمودند که برای اموات حمد و سوره بخوانید که در واقع نوعی تلفن کردن به آن‌ها است. همچنین تاکید داشتند که اگر متوفی به انجام دادن واجباتی وصیت کرده، حتما به آن عمل نمایید. در غیر این‌صورت خواندن نماز قضا و نماز مستحبی را فراموش نکنید و ثواب آن‌ را به اموات هدیه دهید.

انواع خیرات برای اموات

از مهم‌ترین انواع خیرات برای اموات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ خیرات خوراکی برای اموات

خیرات خوراکی برای اموات

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای آرامش روح درگذشتگان انجام داد، خیرات خوراکی است. در گذشته خانواده‌های داغ‌دار اقدام به توزیع حلوا، شکلات، و… می‌کردند، اما امروزه بیشتر افراد تمایل دارند که از پک‌های پذیرایی ترحیم استفاده کنند. زیرا پخش کردن بسته‌های پذیرایی به سهولت انجام می‌گیرد، علاوه‌برآن می‌توانند اقلام داخل جعبه مانند آبمیوه، شیرینی، کیک و مواردی از این قبیل را به دلخواه خود برگزینند.

۲٫ خیرات نان برای اموات

خیرات نان برای اموات

نان از جمله اصلی‌ترین مواد غذایی ایرانیان است، لذا توزیع آن بین مردم آرامش روح رفتگان را به همراه دارد. بهتر است که توزیع نان به صورت صلواتی انجام گیرد تا افراد نیازمند نیز از آن بهره‌مند شوند.

۳٫ خیرات میوه برای اموات

خیرات میوه برای اموات

پخش کردن میوه رایگان یکی دیگر از اقداماتی است که می‌توانید به نیت خیرات انجام دهید. برای این کار بهتر است که محلات پایین شهر را انتخاب نمایید و میوه را بین فقرا توزیع کنید تا ثواب آن به روح رفتگان برسد.

۴٫ خیرات غذا برای اموات

خیرات غذا برای اموات

گاهی نیز خیرات برای اموات از طریق طبخ غذا و توزیع آن بین نیازمندان انجام می‌پذیرد. توصیه می‌شود غذاهایی مانند شله زرد، پلو و خورشت و... را به این منظور برگزینید.

پک پذیرایی ترحیم

۵٫ چاپ کتاب برای اموات

چاپ کتاب و قرار دادن آن به صورت رایگان در دسترس مردم نیز برای یادبود درگذشتگان انجام می‌گیرد. این نوع کتاب‌ها اغلب با ذکر نام متوفی و درخواست قرائت فاتحه برای ایشان به چاپ رسیده و بین مردم توزیع می‌شوند.

۶٫ کتاب ادعیه و قرآن برای اموات

کتاب ادعیه و قرآن برای اموات

چاپ کتاب‌های ادعیه و قرآن از جمله کارهای پسندیده‌ای است که می‌توانید به‌عنوان خیرات انتخاب کنید.

۷٫ کمک به فقرا

کمک به فقرا در قالب تهیه پوشاک، لوازم‌التحریر، پرداخت هزینه تحصیل آن‌ها و... هم جهت خیرات گزینه مناسبی هستند.

بهترین زمان برای خیرات اموات

بهترین زمان برای خیرات اموات

دعاها و صدقاتی که برای اموات خیرات می‌شوند، در زمان‌های متفاوت دارای آثار و برکات مختلفی هستند. به‌عنوان مثال صدقاتی که در ایام خاص مانند شب قدر داده می‌شود، چند برابر روزهای معمولی ثواب دارد. از این‌رو طبق روایات بهتر است که ایام مبارکی همچون شب قدر، روز عرفه، نیمه شعبان، همچنین اول ماه رمضان و ذی‌الحجه را برای کارهای خیر در نظر بگیرید.

بهترین خیرات برای پدر و مادر

از آنجا که دست اموات از دنیا کوتاه است؛ به خیرات و دعای فرزندان خود نیازمند هستند. بهترین خیراتی که فرزندان می‌توانند برای پدر و مادر خود انتخاب کنند، پرداخت قرض آن‌ها است. همچنین توصیه شده فرزندان واجباتی را که والدین در طول حیات خود انجام نداده‌اند، مثل نماز، روزه و حج را ادا نمایند.

بهترین خیرات برای اموات تا چهلم

بهترین خیرات برای اموات تا چهلم بهتر است که مواردی مثل صدقه دادن، کمک مالی به فقرا، دعا کردن، تلاوت قرآن و خواندن نماز باشد. در این رابطه به خواندن بعضی از سوره‌ها مانند سوره قدر و همچنین آیه‌الکرسی تاکید شده، زیرا ثواب بیشتری دارند.

ثواب خیرات برای اموات

طبق آیات قرآن و احادیثی که در این رابطه وجود دارد، ثواب خیرات برای اموات صددرصد به آن‌ها می‌رسد. این اقدامات نه تنها اسباب شادی و آرامش رفتگان را در دیار باقی فراهم می‌آورد، بلکه برای بازماندگان نیز اجر و پاداش بسیاری را به همراه خواهد داشت.

مروری بر آنچه خواندید

ممکن است که متوفی در طول حیات خود کارهایی انجام داده باشد که در دنیای دیگر به خاطر آن‌ها عذاب بکشد. در روایات توصیه شده خیرات برای اموات در آرامش بخشیدن به آن‌ها نقش بسزایی دارد. لذا بهتر است که با توزیع پک‌های پذیرایی ترحیم بین ‌نیازمندان و خواندن دعا و نماز به نیت درگذشتگان به آن‌ها آرامش هدیه دهید. پک پذیرایی را می‌توانید تنها با چند کلیک ساده از سایت سبزینه سفارش دهید، حتی این امکان برای‌تان فراهم است که اقلام بسته را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *