در مراسم سالگرد چه بگوییم؟


مراحل و نحوه گفتن تسلیت کمی مشکل است. مرگ عزیزان که توسط دوستان، همکاران و آشنایان تجربه می شود ممکن است دشوارتر به نظر برسد. در سالگرد مرگ یک نفر، چگونه می‌دانید که چه چیزهایی را باید بگویید یا انجام دهید؟

فرقی نمی کند که حضوری یا از راه دور تسلیت بگویید. در هر صورت نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید. اما اکنون که در بحبوحه اپیدمی کرونا هستیم، حضور فیزیکی در کنار بازماندگان نه تنها کمکی به آنها نمی کند، بلکه ممکن است اوضاع را بدتر کند. به همین دلیل ابراز تسلیت به صورت غیابی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این مقاله به نکاتی می پردازیم که در مراسم سالگرد چه بگوییم؟

چه حضوری چه آنلاین، لحن شما باید استاندارد باقی بماند. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که بر فرد سوگوار و عزیزش تمرکز کنید. اینجا جایی نیست که در مورد تجربه از دست دادن صحبت کنید. می توانید بعداً در مورد تجربه خود بحث طولانی تری داشته باشید.

نکته: اگر مسئولیت برگزاری مراسم ختم به عهده شماست، رسیدگی به تمام امور و هماهنگی های لازم کار دشواری است. ما در سبزینه در کنار شما هستیم تا با استفاده از پک پذیرایی، دیگر دغدغه پذیرایی در مراسم را نداشته باشید.

آنچه در مراسم سالگرد باید بگوییم

نحوه بیان آن به شما بستگی دارد. اما لحن شما باید حول این محور باشد که “من به شما فکر می کنم، من به شما اهمیت می دهم و من اینجا برای شما هستم.” در ادامه با جرئیات بیشتری در این مورد صحبت می کنیم.

در شبکه های اجتماعی

راه‌های مختلفی برای پست کردن در مورد مرگ کسی وجود دارد. اگر می‌خواهید پیام طولانی‌تری بنویسید، حتماً به پست خود با دقت نگاه کنید.

یک تعریف اضافه کنید: شما می توانید در مورد یک خصوصیت متوفی تعریف کنید. به عنوان مثال، “او یک فرد دوست داشتنی بود.” “او بهترین کیک ها را درست می کرد.” “او بهترین توصیه را می کرد.”

یک ایموجی اضافه کنید: اگر از گذاشتن یک پیام کتبی احساس اطمینان یا راحتی ندارید، همیشه می‌توانید یک «♥» ساده را انتخاب کنید.

ساده نگه دارید: هر یک از این نظرات عالی است: “من به شما فکر می کنم!” “من برای شما دعا می کنم.” “من برای شما اینجا هستم.”

تلفنی یا حضوری

گاهی اوقات تماس با یک دوست یا یکی از عزیزان در سالگرد فوت منطقی تر است. البته شاید رسم و سنت شما این باشد که برای سالگرد دور هم جمع شوید. این موقعیت ها باید متفاوت از تعاملات رسانه های اجتماعی باشد.

اگر حضوری به دیدار بازماندگان رفته باشید، زمان بیشتری برای صحبت دارید. اجازه دهید شخص داغدار رهبری کند. آنها ممکن است بخواهند در مورد عزیزشان زیاد صحبت کنند، یا ممکن است از تماس یا شرکت شما قدردانی کنند. شما می توانید یک چیز ساده بگویید تا بفهمند، شما به آنها فکر کرده اید و به آنها اهمیت می دهید.

از طریق پیامک

هنگام ارسال متن، پیام خود را به دقت در نظر بگیرید. متن ها شامل لحن نمی شوند، بنابراین لحن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وقتی رو در رو هستید، می توانید بیشتر توضیح دهید و یا آن شخص می تواند منظور شما را درک کند.

از ارسال متن اشتباه، معمولی یا نامناسب خودداری کنید. در این زمان حساس، آنها تحمل کمتری نسبت به اشتباهات دارند. چگونه می توانید از چنین لغزشی جلوگیری کنید؟ برای پیام خود وقت بگذارید، حتی اگر کوتاه و شیرین باشد. از مراقبت استفاده کنید از «گفتگوی متنی» استفاده نکنید. این جزئیات باعث می شود که فرد احساس کند دیده شده و قدردانی می کند.

در یک گردهمایی اجتماعی

اگر در یک گردهمایی اجتماعی هستید، زمانی که فرد داغدار را میبینید، بهتر است بدانید چه چیزی مناسب است. در این شرایط، با خیال راحت چیزهای ساده ای بگویید، مانند:

“خیلی خوشحالم میبینمت.”

“خیلی خوشحالم که همه با هم هستیم.”

“دلم برای او تنگ شده است، اما احساس می کنم او اینجا با ماست.”

در محل کار

صحبت کردن با یک همکار برای سالگرد مرگ عزیزشان موقعیت حساسی است. همیشه اجازه دهید همکارتان رهبری را بر عهده بگیرد. آنها ممکن است از گفتگو استقبال کنند. برخی افراد به خوبی غم و اندوه را کنترل می کنند. همه اینها به شخص و همچنین شرایط مرگ عزیزشان بستگی دارد.

وقتی در جمع هستید هرگز سالگرد فوت را مطرح نکنید. اگر همکارتان می‌خواهد احساساتش را با کل دفتر مطرح کند، بگذارید تصمیم بگیرد. در عوض، حال آنها را بپرسید و به آنها بگویید:

“اگر نیاز به صحبت داری من اینجا هستم.”

«دوست داری قهوه یا ناهار بخوری؟ مهمان من»

“اگر امروز برای انجام هر کاری به کمک نیاز داری، به من اطلاع بده. خوشحال میشم کمک ‌کنم.»

“امروز صبح به تو فکر می کردم. روزت چطور می گذره؟»

“می‌دانم که امروز ممکن است سخت باشد. به من بگو چطوری می توانم کمک کنم.»

از گفتن چه چیزی در مراسم سالگرد فوت اجتناب کنیم؟

برای دلداری دادن و تسلیت گفتن در سالگرد فوت مواردی وجود دارد که نباید بگویید. برخی از نظرات ممکن است با نیت خوب باشند، اما بی احساس یا بی ادبانه به نظر می رسند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

شوخی کردن: شوخی ناخواسته بزرگترین اشتباه است. شوخی در مورد شرایط مرگ یک نفر به سرعت روابط را خراب می کند.

بی تفاوت رفتار کردن: اگر کسی که عزیزش را از دست داده، به سراغ شما آمد، او و احساساتش را نادیده نگیرید. سعی کنید صدای شخص را بشنوید، حتی اگر نمی دانید چه بگویید. حتی می توانید بگویید: “متاسفم، نمی دانم چه بگویم.” خدمت به عنوان یک گوش شنوا، برای آرامش شخص کافی است.

بی توجهی به احوالات بازمانده: اگر همکارتان بعد از مراسم سالگرد مرگ، سر کار آمده است، کمی به او فضا بدهید. احتمالاً برای یک یا دو روز حواسش پرت خواهد شد. اگر نمی تواند کارها را به خوبی پیش ببرد، یک هم تیمی مودب باشید و به او کمک کنید.

صحبت بیش از حد در مورد خودتان: ممکن است تجربه مشابهی داشته باشید. اشکالی ندارد که در مورد این موضوع با فرد داغدار صحبت کنید. اما مطمئن شوید که ابتدا به آنها این فرصت را می دهید که در مورد احساسات خود صحبت کنند.

شکایت کردن: از گذراندن روزهای سخت به کسی که غمگین است شکایت نکنید.

پرسیدن سؤالات مزاحم: در مورد وصیت نامه، پول یا اموال باقی مانده سؤال نکنید. اگر خودشان آن را مطرح کردند، وارد گفتگو شوید. اما آنها احتمالاً می خواهند این جزئیات را خصوصی نگه دارند.

داشتن نظرات قوی: هرگز به کسی نگویید که وضعیت بهتری دارد. از اظهار نظرهای بی ادبانه یا توهین آمیز درباره شخصی که از دست داده اند، خودداری کنید. چیزهای خوب زندگی را به فرد غمگین یادآوری کنید. به آنها کمک کنید تا روی نکات مثبت تمرکز کنند.

با این حال، هدف پیام خود را به خاطر بسپارید و نباید مشکلی داشته باشید. نشان دهید که به آن شخص فکر می کنید و به او اهمیت می دهید. این چیزی است که واقعا اهمیت دارد.

پک ترحیم VIP 1

پک ترحیم VIP

پک پذیرایی پرفروش ترحیم 2

پک ترحیم پرفروش

بسته پذیرایی ارزان قیمت مراسم ختم

پک ترحیم اقتصادی

9 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *