تشریفات مراسم سالگرد فوت


مراسم سالگرد یکی از مجالس مرسوم برای درگذشتگان می‌باشد که یک سال پس از درگذشت شخص و به یادبود و بزرگ‌داشت متوفی، در منزل، سر مزار، تالار و یا مساجد برگزار می‌شود. یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های بازماندگان و صاحبان عزا این است که از مراحل برگزاری مجالس و جزئیات و خدمات مراسم ترحیم از زمان فوت گرفته تا مراسم سالگرد، اطلاعات زیادی ندارند و در جریان نیستند که چگونه باید مقدمات مختلف را مهیا کنند تا این مراسمات را آبرومندانه و در خور عزیز درگذشته‌ی خود برگزار کنند.

طی این مقاله سعی کردیم تا تشریفات مراسم سالگرد فوت و به‌طور کلی کلیه‌ی مجالس ختم مانند سوم و هفتم و … را به‌طور کامل شرح دهیم. تا شما با کسب اطلاعات بیشتر، قادر به برگزاری بهترین مراسم‌ها باشید.

مراسم سالگرد فوت

در فرهنگ ما عمده‌ی مجالس ترحیم و یادبود در همان روزهای ابتدایی پس از فوت شخص، برگزار می‌شوند. در مراسم‌هایی مثل مراسم تشییع، سوم، هفتم و حتی چهلم، داغ از دست دادن عزیز تازه سفر کرده، خانواده و بازماندگان را در غم و ماتم فرو برده و به دلایل مختلف دیگری از جمله وقوع ناگهانی، عدم آشنایی با این‌گونه مجالس‌ها، شرایط روحی ناگوار، آن‌ها معمولا توان تفکر و تجسس برای برگزاری مجلل و دلخواه خود برای عزیزشان را ندارند و همه چیز به سرعت اتفاق می‌افتد.

اما در مراسم سالگرد با وجود گذشت زمان و هضم موضوع و داشتن زمان کافی برای تهیه‌ی مقدمات و فراهم آوردن جزئیات، می‌توانند تشریفات مراسم سالگرد فوت را به نحو احسن به عمل آورد و مراسمی در خور و شایسته، تدارک ببینند.

مراحل تدارک تشریفات مراسم سالگرد فوت

همان‌طور که گفتیم مراسم سالگرد یکی از مجالس مرسوم برای درگذشتگان می‌باشد که یک سال پس از درگذشت شخص و به یادبود و بزرگ‌داشت وی، در منزل، سر مزار، تالار و یا مساجد برگزار می‌شود. در این بخش، به مراحل تهیه‌ی مقدمات برای برگزاری این مراسم می‌پردازیم.

دعوت از مهمان‌ها برای شرکت در مراسم سالگرد

به‌دلیل گذشت زمان از زمان فوت شاید کمتر کسی از آشنایان و افراد دورتر، زمان فوت شخص را به‌خاطر داشته باشند؛ به‌همین خاطر و برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم سالگرد، لازم است که مهمان‌های مدنظر خود را از طریقه‌های گوناگون دعوت کنید.

برای این منظور چنان‌چه مراسم قرار است در منزل یا تالار انجام گیرد و پذیرایی به تعداد محدود تدارک دیده شده است، باید از طریق تماس تلفنی و یا چاپ کارت دعوت برای مراسم، اقدام به دعوت مهمانان نمایید.

اما اگر قصد برگزاری مراسمی باشکوه‌تر دارید و می‌خواهید کلیه‌ی افراد شهر و محله را برای شرکت در مراسم با خبر کنید، باید از طریق چاپ اعلامیه‌ی ترحیم و نصب و پخش آن در مکان‌های مختلف، افراد مختلف را از مکان و زمان دقیق برگزاری مراسم، مطلع نمایید.

تهیه‌ و رزرو مکان مناسب برای مراسم سالگرد

به طور کلی نحوه‌ی برگزاری و تشریفات مراسم ترحیم در نقاط گوناگون کشور به طریقه‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. در واقع هر منطقه‌ای آداب و رسوم خاص خود را دارد، در برخی از نقاط، مراسمی مختصر و مفید برگزار می‌کنند اما در برخی مناطق مجالس گسترده و مفصلی‌ تدارک می‌بینند.

یکی از مهم‌ترین اصول برای برگزاری مجالس ترحیم رزرو سالن مناسب و یا مسجد است. بایستی‌که هماهنگی‌های لازم با مسجد مدنظر جهت برگزاری مراسم مختلف از جمله سوم، هفتم، چهلم و یا سالگرد متوفی انجام گیرد تا میهمانان به مسجد یا سالن مراجعه کنند. اما در هنگام رزرو مسجد برای مجلس ترحیم باید چند نکته را در نظر گرفت، اول اینکه وسعت مسجد یا سالن رزرو شده باید متناسب با تعداد میهمانان باشد. مورد دوم هم که امروزه اهمیت قابل توجهی دارد، داشتن جای پارک است. چرا که افراد زیادی با وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی در مراسم شرکت می‌کنند.

رزرو میز و صندلی و سایه بان بر سر مزار

جهت ادای احترام به میهمان‌هایی که قرار است بر سر مزار متوفی حضور پیدا کنند، می‌توان از لوازم تشریفاتی مانند میز و صندلی و سایه‌بان در حوالی مزار، استفاده کرد. شاید ایستادن به‌مدت طولانی برای برخی از مهمانان به‌دلیل سن زیاد و مشکلات جسمی، مشکل باشد. بنابراین به‌کارگیری صندلی می‌تواند بسیار راهگشا باشد، در صورت وجود لوازم پذیرایی، وجود میز نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

استفاده از سایه‌بان در تمامی فصول سال و شرایط آب و هوایی گوناگون، ضروری نیست؛ اما در روزهای بسیار گرم تابستانی یا در روزهایی که بارش برف و باران وجود دارد، حتما نیاز می‌باشند.

گل‌آرایی و تزئین سنگ قبر

اگر قصد دارید مراسمی با شکوه برگزار کنید، گل‌آرایی سنگ قبر و سفارش دسته‌های گل می‌تواند جلوه‌ی زیبایی فراهم کند. امروزه این اعمال به‌صورت اختصاصی توسط شرکت‌های تشریفاتی با جزئیات قابل توجه، صورت می‌پذیرد.

تشریفات بهشت زهرا

رزرو و هماهنگی با مداح یا گروه‌های موسیقی سنتی

یکی از ملزومات مراسم‌های ترحیم، حضور مداح و قاری جهت اداره‌ی بهتر مراسم است. مداح با خواندن نوحه و بیان مطالبی در رابطه با شخص متوفی، به گرمای مجلس کمک می‌کند و قاری نیز به خواندن آیات قرآن می‌پردازد.

مورد دیگری که اخیرا در برخی از شهرها، باب شده است، حضور گروه‌های موسیقی سنتی و عرفانی در مجالس هفتم، چهلم و سالگرد است. از گروه موسیقی نیز می‌توان در برگزاری مراسم ترحیم بر سر مزار و یا تالار، استفاده کرد. این گروه‌ها از یک خواننده و نوازنده نی و دف تشکیل شده و با ریتم و موسیقی غمگین به خواندن اشعار عرفانی مشغول می‌شوند.

تهیه‌ی لوازم پذیرایی در مراسم سالگرد

پذیرایی در مراسم سالگرد بر اساس مکان برگزاری و مواردی که برای پذیرایی درنظر دارید، به سه نحوه‌ی زیر قابل اجرا خواهد بود.

  1. پذیرایی در مسجد یا تالار برای مجالس صبح یا بعد از ظهر:  از موارد قابل استفاده جهت پذیرایی از مهمان می توان به چای, شربت, نسکافه, شیر کاکائو ,حلوا , خرما, پک‌های میوه و شیرینی اشاره کرد.
    تمامی این موارد باید از قبل تهیه شده و در بسته‌بندی و پک مخصوص به میهمانان ارائه شوند، البته انجام این کارها را می‌توان به سبزینه پک سپرد. شما می توانید پک ترحیم را به دلخواه و با توجه به بودجه خود سفارش دهید.
  2. پذیرایی به صرف ناهار یا شام: معمولا رایج است که در برخی مجالس ترحیم، پس از بازگشت از مزار متوفی، میهمانان را جهت صرف ناهار یا شام به تالار دعوت می‌کنند.
  3. پذیرایی بر سر مزار: تمامی مواردی که در پذیرایی در مساجد گفتیم، برای پذیرایی بر سر مزار قابل استفاده‌اند، اما باید حتی‌الامکان در پک‌های یک نفره تدارک دیده شوند و مواردی که در نظر گرفته می‌شوند سهولت استفاده‌ی بیشتری داشته باشند.

فقط حلوا و خرما جزو اجزای جدا نشدنی مجالس ترحیم و تدفین محسوب می‌شوند که باید بر سر مزار وجود داشته باشند.

برای سفارش پک دلخواه با مشاورین فروش سبزینه تماس بگیرید.

۰۹۳۳۴۷۸۲۵۷۱

حضور افراد جهت پذیرایی از میهمان‌ها

جهت انجام هر چه مناسب‌تر امور پذیرایی بایستی‌که افرادی از نزدیکان متوفی، وظیفه‌ی پذیرایی را بر عهده گیرند. البته جهت سهولت بیشتر صاحبین مراسم و رهایی از دغدغه‌های اضافی این مورد را به مجموعه‌های تشریفات مجالس ختم نیز سپرد.

پک ترحیم VIP 1

پک ترحیم VIP

پک پذیرایی پرفروش ترحیم 2

پک ترحیم پرفروش

بسته پذیرایی ارزان قیمت مراسم ختم

پک ترحیم اقتصادی

13 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *