چک لیست مراسم ترحیم، اقدامات قبل از تدفین، وسایل مورد نیاز ختم


مراسم ترحیم یک از مراسم هایی است که هر شخصی به اجبار آن را تجربه می کند. شوک ناشی از مرگ عزیزان آنقدر زیاد است که نمی توان به درستی برای تدارک یک مراسم ترحیم و خاکسپاری آبرومندانه تصمیم گرفت. تشریفات این مراسم براساس آداب و رسوم هر منطقه صورت می گیرد. اما در همه آنها مجموعه ای از آداب عمومی رعایت می شود. در این نوشته چک لیست مراسم ترحیم فراهم کرده ایم. با ما همراه باشید.

در این مطلب می خوانید:

چک لیست اقدامات قبل از مراسم تدفین

قبل از برگزاری مراسم تدفین باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • صدور حکم قانونی مرگ از پزشک معالج یا پرستار بیمارستان
  • ترتیب حمل و نقل جسد به محل تشییع جنازه
  • دادن  غسل جنازه
  • کفن برای پوشاندن جنازه آماده کنید
  • برای آگهی ترحیم اطلاعات جمع کنید
  • یک مکان مجلس ترحیم انتخاب کنید
  • یک محل دفن برای جنازه انتخاب کنید
  • گل آرایی مورد نظر را انتخاب کنید
  • عکس هایی را برای نمایش در مراسم انتخاب کنید
  • متن آگهی ترحیم را بنویسید یا شخص دیگری را برای نوشتن آن انتخاب کنید
  • ارائه آگهی ترحیم به روزنامه های منتخب
  • پخش موسیقی ملایم یا مداحی برای مراسم انتخاب کنید
  • قرآن ها را برای خواندن در مراسم ختم آماده کنید
  • خرید کارت های دعوت به مراسم ترحیم
  • وسایل ایاب و ذهاب را برای مهمانان از محل تدفین تا مجلس ختم تدارک ببینید
  • یکی از نزدیکان خود را برای هدایت خدمات انتخاب کنید
  • تصمیم بگیرید چه کسی مداحی را انجام دهد
  • زمان و تاریخ مراسم را تعیین کنید
  • هر نوع غذا یا نوشیدنی را که باید در حین یا بعد از مراسم سرو شود را تهیه کنید.

آداب برگزاری مراسم ختم

  1. معمولا با اتمام مراسم تدفین بایستی زمان و مکان مجلس ترحیم را اعلام کنید. هم چنین از اعلامیه هایی چاپ شده در مکان هایی مانند محل زندگی متوفی و بستگان درجه یک استفاده کنید.
  2. مراسم ترحیم معمولا در منزل متوفی، مسجد یا تکیه محل برگزار می شود. در این مراسم نزدیکان و اقوام برای عرض تسلیت و تسلی خاطر بازماندگان با لباس های تیره شرکت می کنند.
  3. به طور معمول روی یک میز، عکس متوفی، شمع، گلاب پاش و قرآن قرار می دهند. هم چنین از سینی های خرما و حلوا و ظرف میوه برای پذیرایی مهمانان استفاده می شود.
  4. نزدیک ترین بستگان متوفی، جلوی در مسجد، برای استقبال و قدردانی از حاضرین می ایستند.
  5. برای پذیرایی با توجه به سرما یا گرما هوا، از چای و قهوه یا شربت استفاده می شود. هم چنین می توان از پک پذیرایی ترحیم نیز استفاده کرد.
  6. صاحبان عزا بالای مسجد می نشینند و مهمانان هنگام ورود به آنها تسلیت می گویند. برای اینکه ثواب خواندن قرآن به روح متوفی برسد، قرآن حزبی را بین افرادی که تمایل دارند، پخش می کنند.
  7. برای شروع مجلس آیاتی از قرآن خوانده می شود. سخنران به معرفی مرحوم می پردازد و از صفات اخلاقی او یاد می کند. سپس از طرف حاضرین به صاحبان عزا تسلیت گفته و از طرف صاحبان عزا به حاضرین خوشامد می گوید.
  8. در این مراسم مداح روضه هایی از واقعه کربلا می خواند. در پایان سخران از حاضرین در مسجد تشکر می کند.

نکات کلیدی برگزاری مراسم ختم

برای برگزاری بهتر مراسم ترحیم چک لیستی از کارهایی که باید انجام شود تهیه کردیم که بهتر است بستگان متوفی در نظر بگیرند.

  1. اطلاع رسانی مناسب مهمانان
    پس از مراسم تدفین باید برای مراسم ترحیم، با مسجد و تکیه هماهنگ کرد. سپس به درستی اطلاع رسانی شود.
  2. انتخاب مسجد مناسب
    موارد مختلفی را برای انتخاب مشجد مناسب باید در نظر گرفت. مسجدی مناسب است که در محدوده طرح ترافیک نباشد و جای پارک برای ماشین ها داشته باشد. تعداد صندلی ها و امکانات دیگر مسجد نیز باید در نظر گرفت.
  3. تهیه و آماده کردن غذا
    در صورتی که می خواهید پس از مراسم ختم پذیرایی شام داشته باشید، بهتر است نزدیک ترین سالن به مسجد را انتخاب کنید.
  4. تهیه وسایل ضروری برای مراسم ترحیم
    توجه داشته باشید معمولا تهیه مسایلی مانند دستمال کاغذی، ظروف یکبار مصرف و سینی بر عهده یکی از اعضای خانواده یا دوستان صاحب عزا است.
  5. انتخاب قاری قرآن
    همان طور که می دانید مراسم ترحیم با قرائت قرآن شروع می شود. برای قرائت قرآن بهتر است از قاری قرآن دعوت کنید تا قرآن را شیوا و اصولی قرائت کند. البته در بیشتر مراسم ها، مداح این کار را انجام می دهد و قبل از شروع مداحی آیاتی در مورد مرگ و قیامت تلاوت می کند.
  6. هماهنگی با سخنران و مداح
    دقت کنید که مداح و سخنرانی مسلط و خبره برای این امر در نظر بگیرید. مداحی نباید به نحوی باشد که جای تسلی دل بازماندگان، آنها را بیشتر بی تاب کند. مداح باید با تمام جزئیات کار خود مثل تسلط بر تلاوت قرآن، نحوهی تسلیت و تشکر، خواندن اشعار پندآمیز یا اشعاری در مدح والدین، روضهخوانی و دعای پایان مجلس آشنایی داشته باشد. سخنران نیز اگر سخنرانی خود را طولانی کند، برای حاضرین خسته کنندنه خواهد بود.

پک پذیرایی ترحیم

وسایل مورد نیاز مراسم خاکسپاری

در مراسم ختم، پذیرایی از مهمانان بسیار مهم است. سعی کنید برای پذیرایی اقلام درجه یک و با کیفیت خریداری کنید. هم چنین با افرادی که در این زمینه به شما کمک می کنند، هماهنگ کنید. وسایل مورد نیازی که در مراسم خاکسپاری استفاده می شود، عبارت انداز:

چای و قند

یکی از اصلی ترین اقلام پذیرایی در مراسم ختم، چای است. توجه کنید که چای رنگ مناسب و کیفیت خوبی داشته باشد. برای خرید قند، بهتر است از قندهای بسته بندی شده یک نفره استفاده کنید.

خرما

انتخاب خرمای با کیفیت مهم است. در برخی از مراسم ها، از خرمای مغزدار استفاده می شود. برای این کار می توانید با نی پلاستیکی یا فلزی، خرما را سوراخ کنید و هسته آن را در بیاورید. سپس مغز گردو را داخل آن قرار دهید.

حلوای تزئین شده

حلوا و میکادو را می توانید به دو صورت دیسی یا تک نفره تهیه کنید. بیشتر افراد تمایل دارند که از حلوای تک نفره استفاده کنند؛ چراکه بهداشتی است و اسراف نمی شود. پیشنهاد می کنیم تارت حلوا و میکادو سبزینه پک را تهیه کنید.

بسته پذیرایی مراسم ختم

یکی از بهترین روش های پذیرایی در این مراسم، استفاده از پک پذیرایی است. شما می توانید دو یا سه مدل میوه فصل همراه با یک عدد آبمیوه و شیرینی را در یک بسته بندی آماده کنید و در پایان مراسم به مهمانان بدهید.

سوگواران علاوه بر تحمل داغ عزیز از دست داده خود، باید برای پذیرایی نیز تدارک ببیند، این کار از اهمیت بسیاری برخودار است. برای اینکه دیگر دغدغه پذیرایی از مهمانان را نداشته باشید، پیشنهاد می کنیم پک های آماده ترحیم زیر را مشاهده نمایید.

پک ترحیم VIP 1

پک ترحیم VIP

پک پذیرایی پرفروش ترحیم 2

پک ترحیم پرفروش

بسته پذیرایی ارزان قیمت مراسم ختم

پک ترحیم اقتصادی

13 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *