خدمات مراسم تدفین چیست؟


خدمات مراسم تدفین اگرچه در شرایط روحی سخت است اما باید در بهترین حالت ممکن فراهم شود. مواردی که برای این مراسم لازم دارید هم بسته به تعداد مهمانان شما انتخاب شده و کم نیست. پس پیشنهاد می‌کنیم که کاغذ و قلم یا دفترچه یادداشت همراه داشته باشید تا بتوانید توضیحات موردنیاز را بنویسید. البته که بسیاری از موارد بهتر است هرچه سریع‌تر و در صورت امکان یک روز پیش از شروع مراسم فراهم شود. مراسمات و امور قبل تشیع و تدفین هم در بیشتر نقاط ایران یکسان است.

در ادامه ضمن اشاره به این موارد و چک‌لیست کلی، در مورد ویژگی‌های یک مجموعه خدمات مراسم تدفین هم صحبت خواهیم کرد. بخصوص اگر قصد انتخاب یکی از آن‌ها را دارید، دانستن این نکات برای شما ضروری خواهد بود.

اقلام موردنیاز برگزاری مراسم تدفین

در بحث برگزاری مراسم تدفین بسته به این که تشریفات برای چند نفر و در چه موعد زمانی و موقعیتی از سال فراهم می‌شود، شما باید یک سری موارد مهم را تهیه کنید. این مراسم در کنار مزار و یا در استان تهران عموماً در بهشت‌زهرا برگزار خواهد شد.

تهیه میز و صندلی و سایبان

البته که میهمانان شما نیاز به اسکان دارند. در نتیجه باید بتوانید جای درستی را برای آن‌ها در نظر گرفته، میز پذیرایی، صندلی و سایبان تهیه کنید. از این میزها عموماً برای چیدن خرما، شمع، گل، حلوا و… استفاده می‌شود، به جهت دریافت این‌گونه خدمات و پذیرایی محیط‌های بیرونی می‌توانید از سرویس‌های پذیرایی سبزینه پک استفاده کنید. البته سبزینه پک علاوه بر این پلن‌ها در زمینه ارائه خدمات پذیرایی با پک‌های از قبل آماده شده و بسته‌بندی نیز به شما امکان استفاده از سرویس‌های ویژه خود را می‌دهد.

شما می‌توانید پک پذیرایی مراسم تدفین و ختم را از این مجموعه تهیه کنید. در فصل تابستان و زمستان، درهرحال شما نیاز به سایبان هم خواهید داشت و بهتر است که حتماً به تعداد صندلی هم تهیه کنید. البته که لازم است حتماً تعداد صندلی‌ها از تصورات شما بر اساس پیش‌بینی‌هایی که دارید، بیشتر باشد و در این مورد خساست به خرج ندهید.

تدارکات سیستم صوتی و قاری

حضور قاری و مداح در مراسمات مذهبی ما ایرانیان هم یک موضوع فراموش‌نشدنی است. برای این کار هم می‌توانید از طریق وب‌سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی اقدام کنید و یا حتی از آشنایان خود کمک بخواهید؛ فقط دقت کنید که برخی از آن‌ها سیستم صوتی را به‌صورت جداگانه در اختیار شما قرار می‌دهند. برگزاری این‌گونه مراسمات شرایط و قوانین خاص خود را دارد و به طبع شما باید بتوانید در هر مورد، بهترین‌ها را به ارمغان آورید.

تدارکات میز یادبود و گل‌آرایی

گل‌آرایی و شمع آرایی یکی دیگر از ارکان مراسم تدفین می‌باشد. دقت کنید که در این مورد حتماً از افراد آشنا به این حوزه کمک بگیرید، در غیر این صورت دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوید و در واقع این عدم ناهماهنگی‌ها موجب بروز استرس و تنش برای شما می‌شود. به‌هرحال در شرایط روحی خوبی نیستید و هرکدام از این اتفاقات می‌تواند مشکلات بزرگی در کنار عدم برگزاری صحیح مراسم باشد. در نتیجه حتماً از شرکت‌های خدماتی باسابقه در زمینه فراهم‌آوری مراسم تدفین کمک بگیرید.

میز یادبود یکی از روتین‌ترین المان‌های بصری برگزاری هرچه بهتر مراسمات سالگرد، یادبود و البته ختم است. این میز چینش خاص خود را دارد و روی آن را نیز شمع آرایی و گل‌آرایی می‌کنند.

تشریفات بهشت زهرا

هزینه‌ها را مدیریت کنید

به‌هرحال لازم است که هزینه های مراسم را نیز مدیریت کنید. همه چیز را یادداشت کنید تا آن ها را فراموش نکنید. از طرفی باید برنامه ریزی خدمات را نیز برای مراسم تدفین در مقبره و قبرستان به درستی انجام دهید. لازم است که مجوز دفن، هرچه زودتر دریافت شود. کالاهای مورد نیاز را انتخاب کنید. وسایل یادبود و نشانگر قبر و یا هر چیز دیگری باید هرچه زودتر تهیه شوند. بعد از مراسم تدفین، باید آگهی اعلامیه را در دسترس قرار دهید تا افراد از مراسم سوم و یا هفتم شخص فوت شده نیز باخبر شوند. از نزدیکان خود بخواهید که مدیریت مراسم تدفین را بر عهده بگیرند.

تهیه آگهی درگذشت

لازم است که خیلی سریع برای تهیه آگهی درگذشت اقدام کنید. به این مسئله دقت داشته باشید که اطلاعات مندرج روی این آگهی باید درست باشد، در نتیجه آن را به بهترین شکل تهیه کنید. مکان دفن نیز باید مشخص شود. درصورتی‌که عکسی در دسترس ندارید، هرچه زودتر برای چاپ و یا ظهور آن اقدام کنید؛ چون به‌کرات به این عکس نیاز پیدا می‌کنید. فراموش نکنید که گواهی‌نامه و مجوز دفن نیز باید توسط نزدیک‌ترین افراد خانواده دریافت شود و همه چیز برای برگزاری این مراسم آماده باشد. عموماً افراد زیادی مراحل و نحوه انجام هرکدام از این بخش‌ها را فراموش می‌کنند که این موضوع بسیار می‌تواند در طی مراسم و طول مراسم تدفین تأثیر بگذارد.

تاج گل برای مراسم تدفین

اگر بتوانید تاج گل تهیه کنید هم عالی می‌شود. این تاج شامل گل‌های لیلیوم، گلایول، ارکیده، رز، پرنده بهشتی و… خواهد بود. گل‌هایی نیز به‌رسم یادبود و هدیه برای شما ارسال خواهد شد که لازم است تمامی آن‌ها را در نقطه‌ای مناسب قرار دهید و به شکلی باشد که در معرض دیدرأس قرار گیرد. امروزه تاج گل یکی از روش‌های عرض تسلیت به اعضای خانواده و بازماندگان مرحوم یا مرحومه است. زمانی که مراسم تمام می‌شود اغلب مراسم را به‌صورت یکباره ترک می‌کنند، لازم است که نظارت لازم روی عبور و مرور و ورود به مراسم و یا خروج از آن را نیز داشته باشید.

در نهایت

هزینه‌های یک مراسم تدفین نیز در سه دسته خدمات اساسی، هزینه‌های تشیع جنازه، شستشوی فوت شده و خدمات اختیاری و… تقسیم‌بندی می‌شود که البته هرکدام گستره بزرگی را در برمی‌گیرند. لازم است که در مورد این هزینه‌ها نیز مدیریت خوبی داشته باشید.

پذیرایی یک مراسم، جلوگیری از هرج‌ومرج و شلوغی، پراکندگی مردم و یا آدرس‌دهی دقیق به قبرستان، بخصوص در شرایطی که مراسم تدفین در قبرستان های بزرگ مانند بهشت‌زهرا برگزار می‌شود اهمیت زیادی خواهد داشت. حتماً در این مورد از مجموعه‌های خدماتی و تیم پشتیبانی و مدیریت بهشت‌زهرا و یا هر آرامگاه دیگری که فوت شده در آن دفن می‌شود کمک بگیرید. برگزاری هرچه بهتر مراسم تدفین یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین رسومات در بین ما ایرانیان است. اکثر این مراسمات نیز بر اساس فرمول یکسان برگزار می‌شوند. از شمع، عکس متوفی، پک میوه، گل‌آرایی و… گرفته تا فراهم‌کردن وسیله ایاب‌وذهاب برای کسانی که از نزدیکان شما هستند باید بادقت عمل بالایی انجام گردد. در ادامه چند نمونه از پک های پذیرایی ترحیم آورده شده است. در صورت تمایل با مشاورین فروش سبزینه تماس بگیرید.

پک ترحیم VIP 1

پک ترحیم VIP

پک پذیرایی پرفروش ترحیم 2

پک ترحیم پرفروش

بسته پذیرایی ارزان قیمت مراسم ختم

پک ترحیم اقتصادی

10 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *